PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. PRZYJAŹNI POLSKO-WĘGIERSKIEJ W PRZEWODOWIE PODUCHOWNYM
PEDAGOG SZKOLNY

PEDAGOG SZKOLNY - POWRÓT DO SZKOŁY PO OKRESIE PANDEMII I ZDALNEGO NAUCZANIA - PODPOWIEDZI DLA RODZICÓW


Uczniowie, Rodzice, Nauczyciele

Wszyscy czekaliśmy na powrót do szkoły po okresie nauczania zdalnego. Pandemia zachwiała poczuciem bezpieczeństwa nas wszystkich i doskonale wiemy, że ludzkie reakcje na ten długotrwały kryzys mogą być różne.

Wszyscy mamy sporo pytań, niewiadomych i na pewno dużo wyzwań. Co możemy zrobić, aby ten powrót był dla nas łatwiejszy? Najważniejsza jest troska o ludzi, o relacje.

NAJWAŻNIEJSI SĄ UCZNIOWIE

Wykażmy się empatią, szczególną uwagę zwróćmy na to, co się dzieje z naszymi dziećmi i w porę reagujmy.

Warto otworzyć się na wspólne spotkania i rozmowy, w atmosferze wzajemnego zrozumienia, poczuciu wspólnego celu, jakim jest pomoc dziecku. Cenne jest nawiązanie/odnowienie dobrych relacji, wymiana doświadczeń, wzajemne wspieranie się w nowej sytuacji. Dzielmy się z innymi swoimi pomysłami, np. odnośnie skutecznego redukowania stresu u dziecka czy rodzica po powrocie do szkoły. Prowadźmy dyskusje, wymieniajmy się swoimi poglądami i spostrzeżeniami.

Takie podejście może okazać się bardzo konstruktywne, jeśli każda z osób dostarczy cennych wskazówek, a współpraca będzie życzliwa i oparta na wzajemnym porozumieniu.

Pedagog szkolny dostępny:

  • nr tel.: 236913081
  • adres mailowy: pspbwyrzykowska1@gmail.com

Poniżej kilka podpowiedzi, które ułatwią powrót do szkoły całej Społeczności Szkolnej.


Pedagog szkolny - Barbara Wyrzykowska

Szanowni Państwo

Na podstawie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej od 12 do 25 marca w całym kraju zostały zawieszone zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w placówkach oświatowych, zarówno publicznych, jak i prywatnych. Minister Edukacji wskazuje, że przerwa od zajęć nie jest "kolejnymi feriami", dlatego uczniowie wykorzystają ją na dalszą naukę.

Nauczyciele przygotowali dla uczniów materiały do pracy w domu, MEN udostępnia szereg materiałów edukacyjnych, które pozwalają uzupełnić, ugruntować i poszerzyć wiedzę, a dostęp do tych zasobów jest bezpłatny.

Nigdy wcześniej nie spotkaliśmy się z taką sytuacją.

My, Rodzice rozmawiajmy z dziećmi o tym, co naprawdę ważne, wyjaśnijmy co się dzieje (przekaz informacji stosowny do wieku dziecka). Zadbajmy o poczucie bezpieczeństwa naszych dzieci. To czas na wspólne posiłki, rozmowy, zabawę. To czas na naukę dla naszych uczniów (praca zdalna). Zadbajmy o to. Przekazujmy swoim dzieciom sposoby na zachowanie higieny, wytłumaczmy, dlaczego mamy taką sytuację i co powinniśmy robić.

Warto pamiętać, że:

  1. Dzieci naśladują nasze zachowania

    Dbajmy o siebie. Warto szukać też dobrych wiadomości, a wiedzę czerpać z rzetelnych źródeł (WHO, GIS, MZ , MEN).

  2. Każde dziecko jest inne

    Bądźmy obok naszych dzieci, zadbajmy o rozmowę, wyjaśnijmy, co jest trudne i niezrozumiałe. Bądźmy uważni i czujni.

  3. Bądźmy gotowi na pytania

    Bądźmy gotowi na pytania i odpowiadajmy na nie adekwatnie do wieku dziecka. Pytania mogą się pojawić w różnych sytuacjach, niekoniecznie dla nas odpowiednich, zawsze starajmy się na nie odpowiadać.

  4. Rozmawiajmy o sposobach radzenia sobie z nową sytuacją

    Pytajmy nasze dzieci, co im pomaga, co chcą robić. Może potrzebują przytulenia, spędzenia czasu na wspólnym czytaniu książki, wspólnym przygotowaniu posiłku czy wspólnej grze. Może potrzebują ruchu: skakanka, piłka; coś co sprawi im radość i pozwoli na relaks. Warto dużo czasu poświęcić na rozmowę, podkreślajmy wagę ograniczania bezpośrednich kontaktów. Mówmy o potrzebie mycia rąk, pokazujmy jak robić to poprawnie. Bądźmy przy nich. Taka postawa uspokaja dzieci, gdyż pokazuje, że w trudnej sytuacji wiemy, co zrobić i że mamy jakiś wpływ na obecną sytuację.

    Potraktujmy ten czas jako czas dbania o więzi rodzinne, które dają dziecku, nam wszystkim, największą siłę, ale w trudnych chwilach nie wahajmy się skorzystać z pomocy specjalistów.

Rodzicu!

  1. Przekazuj informacje zgodnie z prawdą, ale dostosuj swoje odpowiedzi do wieku rozwojowego dziecka.
  2. Pozwól sobie na słowo „nie wiem”, by unikać przekazywania niepotwierdzonych informacji.
  3. Towarzysz dziecku i bądź gotowa/y, by je wesprzeć.
  4. Chwal, wzmacniaj pozytywnie swoje dziecko.
  5. Monitoruj czas przeznaczony na naukę, pracę, rekreację, wypoczynek, hobby, swojego dziecka.
  6. Zadbajmy o to, by dzieci i młodzież nie wychodziły na place zabaw, nie spotykały się ze sobą i nie przebywały w miejscach publicznych. Tylko jeśli pozostaną przez ten czas w domach, zawieszenie zajęć szkolnych będzie miało sens.

    Kontakt z pedagogiem szkolnym poprzez pocztę elektroniczną: psp.przewodowo@vp.pl, tel. 236913081

REGULAMIN "SPRAWNEGO" UCZENIA SIĘ

"Jesteś panem swego losu. Ale aby osiągnąć sukces, musisz wiedzieć, jakie masz cele i pracować, aby je osiągnąć"


  1. Przemyśl plan pracy i sporządź harmonogram zajęć krótko i długoterminowych; uwzględnij przerwy w nauce, czas wykonania pracy i jej równomierne rozłożenie.
  2. Pracuj solidnie codziennie, a dostrzeżesz, że robisz postępy.
  3. Nigdy nie zaniedbuj uczenia się wszystkich przedmiotów, nawet jeżeli uważasz, że są nudne lub męczące - dużych zaległości nie dasz rady nadrobić.
  4. Zawsze utrzymuj samodyscyplinę i wykonuj zadaną pracę bez względu na to, czy ci się podoba czy nie.
  5. Pracuj samodzielnie i koncentruj się na tym, co robisz.
  6. Ucz się ze zrozumieniem i kontroluj każdą część wykonanego zadania.
  7. Zmieniaj kolejność przedmiotów, których się uczysz - różnorodność bywa dużym źródłem przyjemności.
  8. Zaufaj swoim możliwościom, pamiętaj o pozytywnym myśleniu.
  9. Utrzymuj porządek w swoim warsztacie pracy.
  10. Nie zaniedbuj aktywności fizycznej, a będziesz miał lepsze osiągnięcia w pracy umysłowej.
  11. Pamiętaj! Wielkie drzewa nie wyrastają jednego dnia


Literatura do tematu: (polecam)

  • Rudniański "Jak się uczyć?"
  • J. Rudniański. "SOS dla ucznia"
  • L.J. Seiwert. "Jak organizować czas"
Techniki efektywnego uczenia się

Narzekamy na kłopoty z pamięcią i koncentracją uwagi. Problemów tych można uniknąć, stosując odpowiednie techniki rozwijające umysł i usprawniające uczenie się. Opierając się na osiągnięciach psychologii poznawczej i psychologii pamięci, opracowano szereg metod i technik, dzięki którym ludzie szybciej czytają, szybciej zapamiętują i z większą pewnością siebie wydobywają z pamięci to, co zostało w niej zapisane.

Uczniu!

Przed rozpoczęciem nauki:

  1. Przygotuj miejsce – czyli komfortowe warunki otoczenia; najlepiej stolik lub biurko z wygodnym krzesłem oraz odpowiednie oświetlenie. Zadbaj, aby miejsce, w którym się uczysz było "wolne od rozpraszaczy", w szczególności od urządzeń elektronicznych, które odciągają Twoją uwagę i pochłaniają czas. Należy również zadbać o dostęp świeżego powietrza, które dotleni Twój umysł.
  2. Miej odpowiednie nastawienie – trudno będzie Ci się skupić na danym zagadnieniu, jeśli nie będziesz zmotywowany. Również Twoje dobre samopoczucie przełoży się na efektywność. Jasno sprecyzuj cel nauki.
  3. Znajdź własny styl nauki – każdy może mieć swój sposób przyswajania wiedzy, który działa dla niego najlepiej. Może to być zapisywanie wszystkich informacji w formie litego tekstu, nagrywanie treści, których się uczysz, czy podkreślanie kolorem istotnych wiadomości. Musisz określić, co usprawnia proces uczenia się w Twoim przypadku i stosować ten czynnik za każdym razem, gdy pogłębiasz swoją wiedzę.
  4. Rób przerwy – efektywne są krótkie 5 minutowe, które pomagają „odetchnąć”. W przerwach można również pójść na krótki spacer lub wykonać lekkie ćwiczenia. Ważny jest również sen w nocy, podczas którego wszystkie nowe informacje zostają uporządkowane.
  5. Regularnie stosuj techniki wspomagające pamięć i uczenie się. Pomagają w zapamiętywaniu informacji, długotrwałym przechowywaniu ich oraz wspomagają koncentrację

Wśród wielu technik rozwijania umysłu największą popularnością cieszą się techniki pamięciowe, mnemotechniki, ułatwiające zapamiętywanie, przechowywanie i przypominanie sobie informacji.

Metoda pierwszych liter

Polega na utworzeniu zdania, w którym pierwsze litery mają inne, określone znaczenie, np. próbując zapamiętać kolejność planet Układu Słonecznego, wyodrębniamy pierwsze litery i tworzymy z nich nowe słowa, które w połączeniu stanowią łatwe do zapamiętania zdanie:

Moja Wiecznie Zapracowana Mama Jutro Sama Upiecze Nam Placek (Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun).

Lecą Cegły, Dom Murują - pierwsze litery wyrazów w tym zdaniu reprezentują cyfry rzymskie: L - 50, C - 100, D - 500, M - 1000.

Rymowanki, wierszyki:

Taka forma pozwala na łatwiejsze zapamiętanie informacji. Rymy posiadają własny rytm oraz swoista melodię, która szybciej zapada nam w pamięć.

Np. układ kości nadgarstka: łódeczkowata, księżycowata, trójgraniasta, grochowata, czworoboczna większa, czworoboczna mniejsza, główkowata, haczykowata.

Łódka płynie, księżyc świeci, trójgraniasty groszek leci, na trapezie, trapeziku wisi główka na haczyku.

Układy skojarzeniowe

Np.rok założenia Rzymu: Na siedmiu wzgórzach piętrzy się Rzym (753).

Łódka płynie, księżyc świeci, trójgraniasty groszek leci, na trapezie, trapeziku wisi główka na haczyku.

Spacer w myślach

Próbując zapamiętać na przykład tę oto listę zakupów: chleb, ser, mleko, baterie, proszek do prania i pasta do zębów; możesz wyobrazić sobie mieszkanie, w którym przemieszczasz się z salonu do korytarza. I tak: siedząc na bardzo wygodnej, czerwonej kanapie w salonie zajadasz się chrupiącą kanapką (chleb) z intensywnie pachnącym serem, po czym sięgasz po wysoką szklankę śnieżnobiałego, cieplutkiego mleka stojącą na niskim żółtym stoliku. Wstając i przechodząc do korytarza spoglądasz na ogromny zegar ścienny, który się zatrzymał, bo potrzebne są do niego nowe baterie. W korytarzu wkładając na siebie płaszcz zauważasz, że wymaga on prania w dobrym proszku do prania, gdyż jest umazany w pachnącej miętą paście do zębów.

Mapa myśli

Popularna technika polega na uporządkowaniu informacji za pomocą rysunkowej wizualizacji. W centralnej części mapy powinno zostać umieszczone najważniejsze hasło danego zagadnienia w postaci słowa klucza. Od tej części odchodzą gałęzie prezentujące najbardziej istotne zagadnienia (które mogą zostać wzbogacone rysunkiem).